Deanne sullivanilla on selkeä kuva siitä, mikä on liike-elämässä suurin väärinkäytösten juurisyy. Mikä riski skandaaleihin ajautuneissa yhtiöissä on yleensä jäänyt hallitsematta?

– AHNEUS, vastaa yritysjohtoa ja asiantuntijoita ympäri maailmaa kouluttava ja konsultoiva yritysetiikan ja riskienhallinnan asiantuntija epäröimättä.

Omakohtaista kokemusta

Lyhyt ja suora vastaus hämmentää hetken, sillä olen esittänyt saman kysymyksen monelle riskien hallinnan ammattilaiselle, ja saanut pitkiä ja monipolvisia vastauksia. Kannanotto on usein tuntunut vaikealta, väistön makuakin on monissa pohdinnoissa ollut.

Kysymys on silti ollut yksinkertainen. Mikä on ollut globaalisti tunnettujen yritysskandaalien ja konkurssien juurisyy, mitä riskiä noissa yrityksissä ei ole onnistuttu hallitsemaan?

Sullivanin vastauksen takana on teorian lisäksi omakohtaista kokemusta.

”Ahneus on suurin väärinkäytösten juurisyy”, vastaa Sullivan epäröimättä

Hän ehti vastata maailman suurimman energiayhtiön Enronin sisäisen tarkastuksen toiminnoista vain vuoden ennen kuin yhtiö ulkoisti toiminnon Arthur Andersenille. Kahdeksan vuoden kuluttua tilintarkastusjätin riskien hallinnasta ja metodologiasta globaalisti vastannut partner joutui miettimään, mitä tekee Enronin talousskandaaliin sortuneen Andersenin jälkeen.

Upea uravalinta vei sittenkin esiintymislavoille

Oman yrityksen perustaminen tuntui oikealta tavalta hyödyntää pitkä kokemus, ja tehdä omien arvojen mukaista työtä.

– Lapsena halusin näyttelijättäreksi, kertoo Sullivan ja hymyilee säteilevästi.

Hän on juuri vetänyt Helsingissä koko päivän työpajan, jossa ruutikuivan ja konstikkaan COSO-mallin käyttö alkoi tuntua melkeinpä hauskanpidolta. Energisen ja empaattisen Sullivanin lavasäteily olisi varmasti sopinut hyvin myös näyttelijän työhön. Mutta kirjanpidon tutkinnon West Texas State -yliopistossa Canoynissa suorittanut nuori nainen päätyi kollegan vihjeestä toiselle tielle.

– Sisäinen tarkastus oli upea ura- valinta, ja konsulttina ja kouluttajana saan olla lavalla, aivan kuin näyttelijä- kin. Olen nauttinut joka hetkestä, heh- kuttaa Sullivan.

Työn paras puoli

Valintansa ansioista texasilaisessa pikkukaupungissa koko ikänsä elänyt tyttö pääsi matkustamaan ympäri maailmaa, ja tekemään mielenkiintoisia ja haasteellisia töitä monenlaisten ihmis- ten parissa. Ylimmästä johdosta verstaan lattialle, erilaisissa kulttuureissa ja olosuhteissa, monilla markkinoilla ja toimialoilla.

Tämä on Sullivanin mukaan ammatin paras puoli, sillä työssä tärkeintä hänelle ovat ihmiset. Äitinsä, sisarensa ja sisarentyttärensä valitsemaa kirjanpitäjän uraa Sullivan ei itselleen halunnut, vaikka tuossa työssä hankittua osaamista hyödyllisenä pitääkin.

– Tekniset tiedot ja taidot sekä työvälineet ovat tietenkin olennaisia, niiden
on oltava hyvässä kunnossa. Mutta viime kädessä ratkaisevaa on ihmisten välinen vuorovaikutus. Se miten kohtamme toinen toisemme, Sullivan toteaa.

Väärinymmärretyt – kommunikointi ja informaatio

Sullivanin yhtenä esikuvana työssä ja elämässä on ollut viihdetaiteilija Bob Hope. Sullivan kertoo kuulleensa, ettei tämä pitkän elämänsä aikana ollut koskaan pahoittanut kenenkään mieltä.

Toinen ja läheisempi idoli on myyntimies ja motivaatiopuhuja Zig Ziglar. Sullivan ihailee tämän taitoa saada kanssaihminen tuntemaan itsensä ainutlaatuiseksi, erityiseksi. Heitä yhdisti myös vahva uskonnollinen vakaumus.

– Sisäisen tarkastuksen tehtäviä ja ta- voitteiden saavuttamista helpottaa, jos pystyisimme kohtelemaan asiakkaitamme samalla tavalla kuin Hope ja Ziglar. Kunnioittavasti ja arvostavasti. Jokaisen tekemä työ on erityistä ja tärkeää, ja meidän tulee kertoa se heille.

Eipä ihme, että Sullivanin mielestä COSO-mallin monista komponenteista juuri informaatio ja kommunikointi on eniten väärinymmärretty ja väheksytty.

Kerro ja lopuksi vielä, kerro

Jatkuva viestintä on äärimmäisen tärkeää, myös silloin, kun mitään uuttaa tai dramaattista kerrottavaa ei ole. Jos oikeaa tietoa ei ole saatavilla, epäluulo ja tarinat leviävät, painottaa Sullivan.

– Kun taloudellinen tilanne huononee, sidosryhmille annettava informaatio käy usein yhä vaikeammaksi. Jos et ymmärrä yritysjohdon viestiä, sinulla saattaa olla syytä huoleen, Sullivan neuvoo.

Jokaisen viestin perillemeno pitää myös varmistaa. Yksi kerta ei riitä kenellekään, puhumattakaan siitä, kun tiedon pitäisi saavuttaa monia ja erilaisia kohderyhmiä.

– Toista viestisi kolmesti. Kerro ensin, mitä aiot kertoa. Kerro. Lopuksi kerro, mitä juuri kerroit.

Intohimona iiA ja kirkko

Idoliensa tapaan Sullivan tekee työtään suurella sydämellä ja intohimoisesti. Liityttyään IIA:n jäseneksi 1987 hänet valittiin vuoden tulokkaaksi (Outstanding New Member) Dallasissa.

Nyt useita ammattitutkintoja suorit- tanut Deanna Sullivan osallistuu aktiivisesti IIA:n kansainväliseen ja kansalli- seen hallintoon ja koulutustoimintaan. Hän on kiitetty puhuja järjestön seminaareissa.

Kirkko on työn ohella Sullivanin toinen intohimo, vaikka oman uskon löytäminen ei ollut itsestään selvää. Mutta sattuma puuttui peliin Sullivanin vieraillessa pienessä ja syrjäisessä baptistikirkossa Los Angelesissa.

Kirkon ilmapiiriin ja tunnelmaan ihastunut teksasilainen löytää myöhemmin sattumalta lähes samanlaisen kotiseudultaan Houstonista. Kun paljastuu, että molemmilla kirkoilla on taannoin ollut sama pastori, on Sullivan vakuuttunut Jumalan johdatuksesta. Nyt kirkko on hänen voimavaransa. Hän laulaa kirkon kuorossa ja pitää raamattutunteja lapsille.

– Jeesus Kristus on minut pelastanut, hän on ihanteeni ylitse muiden.

Ihmiset ennen kaikkea

Suomessa Sullivania huolestuttaa kovasti, sillä osallistuminen pääsiäisen vieton aloittavaan juhlakonserttiin on vaarassa Lufthansan lentäjien lakon takia. Onneksi korvaava lento saadaan vihdoin järjestymään.

Työntäyteisen seminaaripäivän lopuksi, ennen haastattelua ja tutustumiskierrosta Helsinkiin Sullivan kättelee osallistujat ja vaihtaa jokaisen kanssa muutaman sanan.
It’s all about people. Ihmiset ennen kaikkea.

Julkaistu alunperin Balanssin numerossa 3/2014.
Kuvat: Olli Häkämies

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita tähän
Nimi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.